Hemma hos - reportage

Q bor i ett spartanskt inrett tält ute på de afrikanska vidderna.
-Det är frihetskänslan jag är ute efter, säger hon och välkomnar oss in i tältet. Sovrummet är inrett i vårens färger, rosa, blått och militärgrönt.
- Jag vill gärna lyfta fram det feminina här ute i denna annars så manliga tillvaro, förklarar hon och visar sin rosenrosa bodylotion-burk.
Plastplattor ligger utlagda på gräset så man lättare kan se om det ligger en skorpion framför fötterna. Gräset går ton i ton med tältväggarna vilket skapar ett enhetligt intryck. På natten kan man se den vackra stjärnhimlen genom det öppna fönstret.
Här ligger hon och läser ett kapitel i sin Coelho-bok innan hon somnar kl 22.

För att få ett fräscht hem har hon använt handsprit för att rengöra plastmadrassen. "Man vet aldrig vilken svettig typ som har använt den innan" säger hon med ett leende.



-Mitt hem är min borg men även min arbetsplats. Vid skrivbordet kan jag sitta och läsa instruktioner. Jobbar gör jag i granntältet och ute på vidderna. Mitt skrivbord är ganska trångt eftersom jag har min väska där, stängd och låst. Varje gång jag byter skor kontrollerar jag dom noga så det inte finns något däri som kan bitas.

 

När vi börjar få nog av vildmarkslivet och vill hem till en riktig toalett protesterar hon.

- Men snälla ni kan väl stanna bara en liten stund till? Jag sätter på en kopp the. Här dricker vi inte kaffe utan riktigt engelskt the med mjölk och socker. Seså, slå er ner! Jag lägger i en påse citronsvamp också om ni vill ha, en engelsk klassiker som tyvärr inte brukar falla mej i smaken. Men de har just insekt-sprayat här så vi får gå ut och sätta oss.

-Får jag bjuda på min favoritlunch, kex med tonfisk? Nähä, inte det? Men här får ni tuggummi i alla fall! Drick en liter vatten också, annars överlever ni inte hemresan.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0