Hummwah

Humwah humwah, händer drar mig framåt. Jag kan inte urskilja mer än skuggor i mörkret. Små hårda händer drar i mej, längre fram, bort från Mamas, mina kompisar. Humwah humwah ljuder basrösterna. Alla rör sig rytmiskt och monotont, som i trans. Kvinnorna dansar tyst, böjer hela kroppen så deras stora halsband hoppar. Var är jag, vad gör jag här? Känns overkligt och jag skrattar till. Längst fram står två män och jag blir framputtad till dom. Den långe mannen tar min hand och dansar vid min sida. De doftar av rökelse. Jag kan inte urskilja några ansikten, ser att någon ler emot mej ibland. Önskar månen hade lyst upp himlen och oss. Jag försöker dansa som kvinnorna och lägger bort min stela svenska sida. Vad har jag att förlora? Ger mej hän och dansar! Dansar. Någon har lagt ett halsband om min hals. Humwah. Det är mer en meditativ andningsteknik än dans. Killen som blivit min tolk viskar att det är en love song. Det hade jag kunnat gissa. Tststs säger den långe mannen och lutar sig åt mej. -Du ska säga oye säger tolken bakom mej.
Oyee ljuder jag och alla skrattar. 

Någon lägger en hand på mina flätor i pannan. Soupaa säger de. Oyeee svarar jag. 
 
Killen som blivit min tolk var son till en av kvinnorna jag pratade med idag. När vi satt och pratade förklarade han, min mamma är 55 år och min pappa är 62. Så du är för gammal för mej, jag är bara 22. Jag skrattade och höll med, jag är för gammal. Men när jag kommer till byn på kvällen doftar han av tvål, springer fram till mej och håller min hand hårt. You came, i'm so happy. När jag har dansat samma dans tio gånger tappar jag takten och använder hjärnan mer än hjärtat, benen är inte längre mjuka. Jag säger att jag måste gå hem och tolken tycker att vi kan gå in i hans hydda först bara, en stund. Jag är glad att min kollega ligger på motorhuven och tittar på stjärnorna. När de frågade om han ville dansa svarade han "I'd rather cut my legs off". Nu väcker jag upp honom, tackar tolken och kramar hårt mina kvinnliga vänners händer. Åker tillbaka till min trygga tältsäng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0