Nattens vindar

Jag sover som en prinsessa har ute. Börjar gaspa nar det mörknar klockan atta och inte manga timmar darefter har jag krupit in i mitt myggnat. Det ar ett bra satt att slippa alla insekter.

Nar solen slocknat och bara var egna lampa lyser kommer de fram. Stora och sma. En mal landar i mitt har och jag för varsamt bort den. Inte klamma ihjal nagot, det kan vara en nairobifluga. De har gift starkare an kobrans men det har jag nog redan skrivit.
Till och med kamelspindlarna har blivit vardagsmat numer. Ja, inte sa att vi ater dem men jag ar inte langre radd. Jag vet att om jag ar ouppmarksam kan de satta sig och börja ata pa mej. Det gar rykten som sager att hanen bedövar medan honan ater och sedan lgger agg i saret. Det enda jag vet ar att de bedövar och sedan lugnt kan sitta och ata. Men mitt myggnat ar stangt dag som natt och jag skulle nog se om nagot decimeterstort satt pa min arm. Jag ar inte radd. Men ackliga ar de.

Igar kvall blaste det kalla vindar. Eller - kalla - de hade kanske bara 25 grader. Jag gillar inte det. Det kanns som alla ormar och odjur gillar vinden och da gör inte jag det. Fick magknip och kunde inte somna. Gick upp för att dricka vatten, blir latt uttorkad. Vattnet var slut. Drack nagra klunkar av mjölken som haller ett ar. Lyfte undan staltraden runt lagret för att vattna de torra buskarna. Vakten vaknade till och kom och hjalpte mej. Asanti sana, sa jag. Eeeeee sa vakten. Det betyder nog ungefar "varsagod, jag ska vakta över dej harifran sa ingen hyena kommer och rövar bort dej min unga fröken".
Ingen mane, bara tusen stjarnor pa himlen.

Magen molade fortfarande. Jag hade atit farska morötter under dagen efter nastan en vecka pa konserverad mat. Kanske fick magen en chock. Nödfall tankte jag och rotade fram min miniatyrflaska Glenfiddlich och en godisbit. Drack nastan en hel centiliter, kande hur den gjorde val i magen. Sen sov jag som en stock och vaknade utvilad klockan atta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0