Hetta

-Nar brukar det bli svalt nu igen? Visst brukar det latta lite efter 16?
 
Jag sitter med huvudet lutat ned mot bordet och tittar i mina handflator. Har smort in dom med vatten, det ger 30 sekunders lattnad.
 
-Ja, runt fyra brukar det vanda, svarar Andy som ligger pa rygg pa en av vara smala trabankar.
 
Vi har provat allt och forsokt komma pa en bra teori for att gora det svalare. Jag har suttit med mina fotter i en tvattbalja. Vattnet varms upp och lamnar fotterna vita och uppsvallda. Det ar sa mycket klor i vattnet sa huden blir len och mjuk. Men efter en stund ar fotterna lika varma som innan. Jag forsokte sova pa min trabank. Armarna far inte plats sa de far vila pa magen eller pa stalstallningen under. Jag dasade bort men vaknade nagra minuter senare badandes i svett och kippandes efter andan.
 
-Man kanske ska rora pa sig? Da flodar blodet mer i kroppen och kan kylas ned pa huden.
-Na man ska inte slosa energi, da far kroppen jobba och da blir man varm. Eller?
Men om man jamfor med elefanternas oron... Jag haller kallt vatten pa mina oron men kan inte vifta med dom hur mycket jag an forsoker.
 
-Det ar sa underbart att dricka iskallt vatten. Men det ska man inte gora for da far kroppen jobba mer for att fa det till kroppstemperatur.
Suck.
 
Luften star stilla. Det ar lika varmt i solen som i skuggan. Taltet ar varmare men jag kanner knappt nagon skillnad. Jag baddar mej med min kyl-trasa.
-Vad ar klockan nu? Redan fem?
Det kommer en vind. Den ar inte det minsta sval men luften ror sig. Jag tanker att jag borde ga och skriva nagot pa min blogg. Men jag orkar inte lyfta ett finger. Tjugo i sex samlar jag min sista energi och tar en dusch. Solen ar nastan nedanfor horisonten. Jag som hade tankt ta en joggingtur.
 
-Titta sa vackert, sager jag.
-Aaah, nu kan jag ju inte lasa min bok, det dansar sma solnedgangssolar framfor ogonen pa mej.
-Ja men du fick ju en religios stund, det maste det val varit vart?
Jag tar fram kameran. Otroligt vackert. Hoppas det blir mindre varmt snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0