Lejon, visst finns dom!

Vi åkte bort till byn för att hämta vår mast. Det är som att komma flera hundra år tillbaka i tiden. Folk sitter och täljer, någon håller en eld vid liv och andra ligger och dåsar i skuggan. Jag ser med stora ögon och de ser med minst lika stora ögon tillbaka. Igår hade de haft besök av lejon. Han hade legat på vägen helt orädd. Men vad gjorde ni då? Frågar jag. Alla höll sig inne. Ingen gick ut.
Jag tänker på de tre små grisarna och deras hus. Det hade räckt med att lejonet hade nosat lite på dörren så hade deras hydda fallit ihop. Men vi brukar säga att vi är säkra i vårt tält för hyenor och lejon har inga tummar. De kan inte dra upp dragkedjan.
-Jamboo säger jag till en gammal, gammal man. Han kanske inte är mer än 40 men deras liv är slitsamt. Hans karga ansikte byts ut i ett stort leende. Det är obeskrivligt häftigt, dessa kontraster. Och hela byn vinkar och skrattar när vi åker därifrån, äkta värme.

.

Ett lejon vi fick syn pa i ett inhangnat omrade

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0